Tuesday, February 2, 2010

Bagaimana menunggang kuda

Lazimnya sesiapa sahaja akan kagum dan tertarik melihat aksi kuda. Namun setelah melihat sendiri kuda sebenar yang memiliki saiz yang besar minat untuk mendekati kuda akan terpadam kerana bimbang haiwan ini akan mencederakan mereka. Untuk menunggang kuda kita memerlukan kaedah yang betul melalui tunjuk ajar jurulatih berpengalaman. Biasanya sesi tunjuk ajar cara menunggang kuda boleh didapati hampir di seluruh Malaysia antaranya.

Kebolehan menunggang kuda bergantung kepada latihan dan kebolehan menyesuaikan diri. Sekiranya seseorang itu mahir memahami gerakan menunggang kuda mereka boleh menunggang kuda setelah melalui sesi tunjuk ajar yang singkat.

1 comment:

  1. Saya sudah hampir 3 bulan ikut riding club di University tempat saya belajar. Menurut saya sukan menunggang kuda memang sangat memerlukan kesabaran dan keterampilan. Sampai sekarang saya masih belum begitu paham tentang instruksi atau perintah-perintah yang di gunakan dalam penunggang kuda, kebetulan captain menggunakan instruksi dalam b.inggris. Saya nak tanya instruksi basic dalam menunggang kuda apa-apa saja? jika boleh disertakan gambar?

    ReplyDelete